Hengerfej

    Feladata: a hengertér légmentes lezárása, segéd berendezések befogadása, megfelő köbtartalmú és alakú égéstér biztosítása.

   Részei: égéstér, préssáv(ez a kúpos rész), gyertya és a hengerfej müködését erősen befolyásoló dugattyú tető.

   Működése: a hengerfej irányában mozgó dugattyú összesűríti a hengerben található benzin-levegő keveréket belepréseli az égéstérbe a préssávon keresztül és a gyertya a kellemes pillanatban begyújtja a keveréket.

   Tervezési kritériumok: a préssáv és a dugattyú tető közötti rés az égéstér felé bővül( utángyártott dugattyúknál előfordul a magasabb dtető ami jelentős telj. esést okoz) a megfelelő térfogat a kompresszió tűrés miatt, ( a Simsont 84-es benzinhez  tervezték ezért a széria hengerhez ezeket a sűrítési viszonyokat nem lehet alkalmazni). 95 13,2:1, 98 13,6:1, 100 13,6:1  

Ajánlott értékek

Hengerü.

Hengf.ü.

Sűrítési viszony

Kipuf. fok

Benzin

50

5,15+0,5

10,7:1

142

91?

50

4,1+0,5

13,2:1

178

95

60

6+0,5

10,6:1

142

91?

60

4,75+0,5

13,2:1

178

95

60

4,61+0,5

13,6:1

182

100

70

7,1

10,9:1

144

91?

70

5,55

13,6:1

182

100

A hosszú löketű motoroknál a kialakításból eredő nagyobb veszteségek kompenzálására az égéstér térfogatát 0,5ccm-rel nagyobbra kell venni, ez a 70-es motorra már nem vonatkozik.
  
A motor a gázkeverék összenyomásához teljesítményt használ fel, ezt a telj. vesztést mérsékelni tudjuk az égéstér alakjának megtervezésével. Az erre alkalmas szoftverek vagy a felhasznált energia mennyiséget vagy a hőmérséklet különbséget jelzik ki.
   Az égéstérbe préselt gázkeverék megfelelő sebessége elősegíti az égési folyamatot és növeli a kompresszió tűrést, mértékéről többféle adat látott napvilágot, de a gyári Simson 10m/s-os sebességét megpróbálhatjuk felvinni 25m/s-ra.
   A modern égéstereknél igyekeznek dinamikusabbá tenni a nyomás kialakulását a lapos dugattyútető a préssáv rövidülését ezzel az el nem égő üzemanyag hányadát csökkenti ( a préssáv alatt nincs égés viszont a hosszabb préssáv nagyobb gázsebesség) a másik ilyen lehetőség a gyertya síkja feletti égéstér kialakítás a mely feltételezi a rövidebb égésidőt . A préssáv magasságának csökkentését a forgattyús mechanizmus nyúlása és a dugótető kokszolódása akadályozza.  

széria

tuning

>> Cikk: Hengerfej << - >> Henger